Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWR), to wielospecjalistyczne i wielokierunkowe działania mające na celu poprawę funkcjonowania dzieci z różnymi deficytami (wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka).
Działania te obejmują również pomoc i wsparcie udzielane rodzicom takiego dziecka, by zdobyli oni wiedzę i umiejętności w kwestii odpowiedniego postępowania w stosunku do swojej pociechy.
Wczesne Wspomaganie Rozwoju dziecka – Co to jest?
Wczesne wspomaganie rozwoju to działania mające na celu stymulowanie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka. Dotyczy dzieci z niepełnosprawnością wraz z członkami rodziny.
Inaczej mówiąc, zadaniem wczesnego wspomagania rozwoju jest pobudzanie do rozwoju tych sfer, które nie zostały uszkodzone i usprawnianie tych, które są zaburzone. Podjęcie działań stymulujących dziecko we wczesnym etapie jego rozwoju ma bezpośredni wpływ na osiągnięcie większej niezależności, samodzielności i lepszej jakości życia w dalszych okresach życia.
Dzieci, u których zostały wykryte nieprawidłowości rozwojowe, mogą uczęszczać na specjalne zajęcia. Celem takich zajęć jest zniwelowanie różnicy w rozwoju między dziećmi z zaburzeniami, a ich rówieśnikami rozwijającymi się w sposób prawidłowy.
Podczas terapii WWR pracuje się nad usprawnieniem u dziecka następujących obszarów:
- poznawczego (pamięć, uwaga, koncentracja, myślenie),
- emocjonalnego (umiejętność przeżywania, wyrażania i kontrolowania emocji, poczucie własnej wartości),
- społecznego (funkcjonowanie w grupie, kształtowanie postaw empatii, zrozumienia i współpracy, umiejętność respektowania określonych norm),
- fizycznego (przetwarzanie i odbieranie bodźców przez wszystkie zmysły, prawidłowe funkcjonowanie ruchowe).
Dla rozwoju dziecka ważne jest, aby diagnoza zaburzeń i podjęcie terapii odbyło się możliwie jak najwcześniej. Czasem możliwe jest zahamowanie postępujących nieprawidłowości, a nawet całkowite zatrzymanie niekorzystnych zmian. Wiadomo, że proces uczenia się mózgu poprzez odbiór wrażeń, jest najintensywniejszy w najwcześniejszej fazie rozwoju.
To właśnie skłania terapeutów do zalecania jak najwcześniejszej interwencji. Już niemowlaki mogą uczestniczyć w zajęciach terapeutycznych. Zaniechanie działania lub odraczanie go w czasie, może spowodować narastanie zaburzenia, a co za tym idzie utrudniać rehabilitację.
Wczesna pomoc musi mieć charakter kompleksowy, tzn. być udzielana zarówno dziecku z niepełnosprawnością, jak i członkom jego rodziny. Problemy rodziców i innych domowników są traktowane tak samo, jak zaburzenia w rozwoju dziecka.
Ważnym aspektem w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest współuczestniczenie w terapii jego rodziców. Rodzic „uczy się” swojego dziecka, poznaje jego mocne i słabe strony, potrafi realistycznie spojrzeć na umiejętności malucha. Rodzice pracują zatem nad budowaniem swoich kompetencji rodzicielskich, co wspomaga ich w trakcie długotrwałej terapii. Realistyczne podejście do dziecka umożliwia też opiekunom podejmowanie decyzji na kolejnych etapach edukacji.
Ważne
Podstawą do objęcia dziecka specjalną opieką jest uzyskanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Taka opinia wydawana jest przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne (również poradnie specjalistyczne). Opinie o potrzebie WWR mogą także wydawać poradnie niepubliczne zatrudniające pracowników, którzy posiadają kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Kto Może uzyskać Wwr?
Dzieci od urodzenia do czasu pójścia do szkoły, ze względu na jedną lub kilka następujących przyczyn:
- opóźniony lub zaburzony rozwój psychoruchowy
(częsty i skuteczny argument!)
- niepełnosprawność ruchową w tym z afazją,
- niepełnosprawność intelektualną,
- niepełnosprawność sprzężoną (kilka niepełnosprawności równocześnie),
- autyzm i Zespół Aspergera,
- zaburzenia wzroku, słuchu, mowy.
Logopeda Wrocław.